Richter Gedeon - Rólunk Gondoskodik

Életvitel

Életvitel

6 lépés az egészség felé

Lépések az egészséges étrend felé

A magasvérnyomás-betegséggel kapcsolatban sokszor említik önálló rizikófaktorként a helytelen táplálkozást, de helyesebb a táplálkozással összefüggő rizikófaktorokat (elhízás, magas vérzsírszint, stb.) külön vizsgálni.

Táplálkozási alapelvek

Változatosság
Merjünk változtatni és kísérletezni! Csupán megszokásból ne ragaszkodjunk a már jól bevált ízekhez, hiszen a többféle alapanyagot felhasználó receptek jobb biztosítékot nyújtanak arra, hogy a szervezetnek szükséges tápanyag-összetevőket magunkhoz vegyük a napi étkezések során.

Kevésbé zsírosan
A tradicionális magyar konyha hagyományait érdemes háttérbe szorítani, és a falusi disznóvágások hangulatát idéző sertészsír helyett főzéshez, sütéshez használjunk inkább margarint, vagy növényi olajat. Részesítsük előnyben a gőzölést, párolást, az ételek fólia alatt, mikrohullámú sütőben vagy cserépedényben készítését a zsiradékban történő sütéssel szemben. Amennyire csak lehet mellőzzük a rántást, a habarásnál pedig használjunk kevesebb lisztet.
A kevés mozgással járó, ülőmunkát végzőknek erre a tényezőre különösen oda kell figyelniük!

Kevesebb sóval
Az enyhén sós ízt könnyű megszokni, ezért a gyerekek esetében különösen tartózkodjunk az ételek túlzott sózásától. Az ételek más technikával (pl. párolással) készítése önmagában is kihozza az alapanyagok élvezetes ízét, illetve más fűszerek felhasználásával még ízletesebbé tehetjük táplálékainkat. A kész ételeknél is ügyeljünk arra, hogy a kevésbé sózottat válasszuk, mert a legtöbb só a hentesárukban, a konzervekben és a tartósított élelmiszerekben van. Ugyanakkor a hypertoniában szenvedők ne fogyasszanak magas nátrium tartalmú ásványvizeket sem. Egészséges étrenddel önmagában 10 Hgmm-rel lehet csökkenteni a vérnyomást.

Mérsékelten az édességgel
Szokjunk le a nassolásról. Édességet, süteményeket az étkezés utolsó fogásaként fogyasszunk, és lehetőleg egy héten csak egyszer. Cukros üdítők helyett igyunk inkább természetes zöldség- és gyümölcsleveket, kávéhoz, teához pedig használjunk inkább mesterséges édesítőszereket. Az édességek elkészítésekor inkább mézzel érjük el a desszert édes ízét.

Kenyértörés
Figyeljünk arra, hogy asztalunkra többször kerüljön barna kenyér, mint a vonzóbb állagú fehér társa, köreteknél pedig inkább párolt zöldséget válasszunk rizs vagy burgonya helyett.

Többször, keveset
A napi étkezéseket osszuk szét 4-5 alkalomra, az étkezések alkalmával viszont ne együk magunkat telített érzésig. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés, egyenletesen osszuk szét az elfogyasztandó napi mennyiséget. Életritmusunknak megfelelően igyekezzünk naponta ugyanabban az időben étkezni.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!