Richter Gedeon - Rólunk Gondoskodik

Publikációk
a káliumról

Publikációk
a káliumról

Kálium és magnézium ionok

Kálium - mint nyomelem szerepe a szervezetünkben
Testünkben a kálium és a nátrium ion formában fordul elő, és létfontosságú feladatokat lát el: az idegrendszeri jelek továbbítását, és a sav-bázis egyensúly szabályzásában, az izom-összehúzódás elindítását, a szívritmus és a vérnyomás szabályozását, és a sejtek tápanyagfelvételét. Az emberi szervezetben körülbelül 150 gramm kálium található. Hiánya esetén izomgyengeség, szívműködési problémák léphetnek fel, és a vesék károsodhatnak.

Mi befolyásolhatja a szervezet kálium tartalmát?

Kiemelkedően magas a kálium tartalma a következő élelmiszereknek van, ezek fogyasztása növeli szervezetünk kálium szintjét, csökkenti a kálium hiányt: Sok káliumot tartalmaznak az olajos magvak (pl. dió, mák), a zöldségek és gyümölcsök (pl. petrezselyemzöld, paradicsom, banán).

Kálium hiány előfordulhat a következő esetekben:

  • Fertőzések miatt kialakuló hasmenés, hányás miatt
  • bulimiához (kóros falánkság) társuló erőltetett hányás miatt, különösen alultápláltság, anorexia (kóros étvágytalanság), rákos megbetegedéshez kapcsolódó kóros soványság (tumoros cachexia), alkoholizmus, vagy
  • vízhajtók szedése esetén
  • operációkat megelőző bélöblítés után
  • bélsipolyok esetén

A szakemberek 10 olyan tanulmányt elemeztek, amelyek 1966 és 2009 között készültek, körülbelül 280 000 ember bevonásával. A végeredmények azt mutatták, hogy a magas kálium tartalmú ételek fogyasztásának köszönhetően átlagosan 19 %-kal csökkent a stroke (agyvérzés), 8 %-kal pedig a szív nagy ereit érintő koronária betegségek kockázata.

Magnézium hatása

Hol található magnézium a természetben?
A magnézium nagy mennyiségben fordul elő kőzetekben, ásványvizekben, melyekben oldva, Mg2+-ionok formájában található meg. Ezüstfehér színű, csillogó, tiszta állapotban nyújtható, puha könnyűfém. Testünkben is ionos formában van jelen.
A mikroelemekhez tartozó ásványi anyagok közül magnéziumból található a szervezetben messze a legkevesebb. Egy átlagos felnőtt teste mindössze 25-30 gramm magnéziumot tartalmaz. Ennek körülbelül 50-60%-a a csontok részét képezi.
A kis mennyiség ellenére rengeteget hallani a magnéziumról, az egyik legismertebb ásványi anyag. Ennek két oka van: először is hihetetlenül sokoldalú, minden komolyabb biológiai folyamathoz nélkülözhetetlen – így részt vesz például az energiatermelésben, a nukleinsavak és a fehérjék szintézisében, az idegrendszer és az izmok működésében, a fogak és a csontok felépítésében; másodszor pedig stressz, vagy intenzív fizikai munka hatására igen gyorsan ürül, így megfelelő pótlás nélkül elég hamar magnézium hiány-állapot léphet fel.
Az emberek táplálékának ma már nagy részét képező feldolgozott élelmiszerek igen kevés magnéziumot tartalmaznak, ezért is szükséges annak pótlása, például Panangin® tablettával.

A magnézium hatása a szív-és érrendszerre:

  • A magnézium idegrendszer védő hatású ásványi anyag
  • Szükség van magnéziumra az izmok működéséhez, valamint az egészséges idegi és szívműködéshez, beleértve a szívizmot is
  • A szívinfarktusok kockázatát csökkenti, segíti a szívműködést, normalizálja a vérkeringést
  • A magnézium a magas koleszterinszintűeknek is igen fontos ásványi anyag, mivel segít beállítani a normális koleszterinszintet

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót,
vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!